Reset

Support tlf: 72 11 21 42

Vesthimmerlands Kommune

Den nemmeste implementering, jeg har været med til

I Vesthimmerlands Kommune er samarbejdet med konsulenten fortsat efter, at løsningen gik i drift. Afdelingsleder Vibeke Vad Eriksen fremhæver, at det har været meget værdifuldt at kunne trække på erfaringer fra andre kommuner.

Vesthimmerlands Kommune var i fuld gang med at lægge an til digitalt understøttet træning, da Vibeke Vad Eriksen startede som afdelingsleder i maj 2023. Kommunen valgte DigiRehabs løsning til hjemmetræning, og det passede Vibeke godt.

”Jeg havde gode erfaringer med DigiRehab fra min tid i Viborg, hvor løsningen er bredt forankret i hjemmeplejen. Vi havde brugt løsningen i 6 år på det tidspunkt. Jeg havde tillid til, at løsningen ville give de forventede resultater, og det var spændende at bruge både mine egne og andres erfaringer i en ny kommune.”

 

Det nye var faste trænerteams

I Vesthimmerland besluttede man at samle træningsindsatsen hos 3 faste trænere, da erfaringerne fra andre kommuner viser, at denne organisering frigør flest ressourcer i plejen.

”Det nye har været, at det er 3 faste trænere og ikke en bred forankring i hjemmeplejen. Det har givet flere fordele. Med et fast team bliver prioriteringen af træningsindsatsen ikke udfordret af den daglige hjemmeplejedrift, og der har været et højt niveau af videndeling og sparring ved, at de tre trænere refererer direkte til mig” fortæller Vibeke.

 

Projektledelse tæt på driften

Vibeke har selv været meget involveret i projektet, som blev organiseret tæt på driften. Hun lagde vægt på, at de medarbejdere, som havde en rolle omkring borgerne, også sad med ved bordet i arbejdsgruppen. Det har skabt et solidt ejerskab og et stærkt engagement i projektet.

 

Den nemmeste implementering

Vibeke mener, at implementeringen har været en god investering i forhold til senere udfordringer, og uddyber:

”Det er den nemmeste implementering, jeg har været med til. Jeg har haft tillid til, at effekten af løsningen nok skulle komme, så jeg har været tryg i processen.”

I forhold til implementering giver Vibeke et par gode råd med på vejen: Sørg for at få projektet forankret dér, hvor opgaverne skal leve videre i hverdagen. Giv medarbejderne ejerskab og vær tydelig med mål og retning – og vælg en flad struktur! ”

Medarbejdernes forpligtelse har været i forhold til mig, deres daglige leder, og vores flade struktur har klart gjort det nemmere. Vi har kunne tage alle udfordringer i en uformel dialog, fx. når der har været bekymringer ift. gevinstrealisering, samarbejde og ledelse.”

 

Fremskridt dér, hvor ingen forventede det

Vibeke havde tidligere erfaring med at komme godt i gang med at inkludere borgere, der modtager pleje. Derfor var udgangspunktet for udvælgelsen, at alle borgere i plejen kan have gavn af træning.

”Alle borgere er rigtige borgere. Der sker det, at man kan se fremskridt hos alle – selv dér, hvor man ikke forventer det. Det bliver trænerne helt høje af, og hjemmeplejemedarbejderne begynder at se nye potentialer for hverdagsrehabilitering. Det gør det nemmere at fokusere på de gode historier, hvor medarbejderne i hjemmeplejen tydeligt ser, at en borger kan mere selv og har brug for mindre hjælp.” Relationen mellem trænerne og hjemmeplejen er afgørende for den langsigtede succes. Hjemmeplejemedarbejderne er med til at finde borgere og omsætte træningen til hverdagsaktiviteter. Vibeke fremhæver, at trænerne skal være synlige, hvis relationen og samarbejdet mellem hjemmepleje og trænere skal lykkes. Derfor prioriterer trænerne i Vesthimmerlands Kommune at være med til fx. triageringsmøder og dialogmøder – eller bare komme forbi i frokostpausen.

 

Parløb med konsulenten

I Vesthimmerlands Kommune er samarbejdet med DigiRehab konsulenten fortsat efter, at løsningen gik i drift. Vibeke fremhæver, at det har været meget værdifuldt at kunne trække på konsulentens erfaringer fra andre kommuner, både ift. fx. gevinstrealisering og ift. den mere konkrete rådgivning af trænere. ”Det har været super godt. Konsulenten har erfaring fra mange kommuner og bliver en katalysator ift. at vidensdele og netværke. Vi behøver ikke være firstmovere, vi vil gerne lære af andre kommuner, og deler også gerne ud af, hvad der virker hos os” slutter Vibeke.

 


85% er blevet mere selvhjulpne

I november 2023 startede 72 borgere i Vesthimmerlands Kommune med DigiRehabs Hjemmetræning. 55 har gennemført (76 procent).

91% af de 55 borgere har bevaret deres styrke eller er blevet stærkere. 85% er blevet mere selvhjulpne eller har fastholdt deres niveau.

 

 


75 timer mindre hjemmepleje i gennemsnit

Vesthimmerlands kommune har været i gang med DigiRehab træning i så kort tid, at det er for tidligt at sige noget konkret om effekten på hjemmeplejeydelserne.

 

Data fra andre kommuner viser at:

• Behovet for pleje reduceres med 75 timer pr. år pr. borger, der gennemfører DigiRehab træning.

• Træning med 11-12 borgere kan reducere plejebehovet svarende til 1 plejemedarbejder.

• 1 træner kan reducere plejebehovet svarende til 4 plejemedarbejdere.

Data er gennemsnit og de konkrete resultater vil være afhængig af lokal demografi og organisering.

 

 


Behovet stiger, når man begynder at få hjemmepleje

Når en borger starter med at modtage pleje, vil plejebehovet for de fleste stige støt, men sikkert – med mindre der gøres en målrettet indsats for at fastholde styrke og selvhjulpenhed. Derfor er det i sig selv en sejr at fastholde funktionsevnen på det niveau, den var, da borgeren kom ind i hjemmeplejen.

En analyse af 7.000 borgere, der modtog pleje i 5 kommuner viser, at ældre, der får hjemmehjælp over en 12 måneders periode, i gennemsnit oplever et merforbrug på 38 timers hjemmehjælp i forhold til, hvis de havde fastholdt de ydelser, de havde på starttidspunktet. Det øgede behov varierer fra kommune til kommune og afhænger for eksempel af demografi og serviceniveau.

 

  • En analyse af 7.000 borgere, der modtog pleje i 5 kommuner viser, at ældre, der får hjemmehjælp over en 12 måneders periode, i gennemsnit oplever et merforbrug på 38 timers hjemmehjælp i forhold til, hvis de havde fastholdt de ydelser, de havde på starttidspunktet. Det øgede behov varierer fra kommune til kommune og afhænger for eksempel af demografi og serviceniveau.